Pientaloteollisuus

Järki kotiin -kampanja ravistelee uskomuksia omakotiasumisesta

Kimmo Rautiainen (kimmo.rautiainen a rakennusteollisuus.fi), 3.4.2019

Pientaloteollisuus PTT ry:n koordinoima Järki kotiin -kampanja rohkaisee omakotitalosta haaveilevia toteuttamaan unelmansa. Tavoitteena on myös nostaa omakotiasuminen mukaan asumiseen liittyvään keskusteluun. Kampanjan on suunnitellut viestintätoimisto Drum.

Kampanjakokonaisuus lähtee liikkeelle kampanjavideoista, joiden kasvona toimii tähtitieteen professori Esko Valtaoja. Valtaoja näyttäytyy kampanjassa skeptisenä tiedemiehenä, jolla on vääriä olettamuksia omakotiasumisesta. Videoissa Valtaoja vierailee omakotiasujien luona yrittäen vahvistaa hypoteesiaan omakotiasumisesta. Myytit osoittautuvat kuitenkin vääriksi.

– Omakotiasuminen mielletään usein virheellisesti kalliiksi ja epäekologiseksi tai sitä pidetään vain lapsiperheille tai puutarhaintoilijoille sopivana vaihtoehtona. Haluamme hauskalla kampanjalla positiivisia ja osin yllättäviäkin näkökulmia omaikotiasumiseen, kertoo Pientaloteollisuus PTT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen.

Järki kotiin -kampanjakokonaisuus koostuu jarkikotiin.fi-verkkosivusta, kampanjavideoista ja sosiaalisen median toimenpiteistä. Kampanja jatkuu ja laajenee ensi vuonna myös mediaviestintään.

Pientaloteollisuus PTT ry on puu-, kivi- ja hirsitalovalmistajien yhdistys, jonka tavoitteena on pientalorakentamisen ja -asumisen edistäminen. PTT:n koordinoimassa kampanjassa on mukana talotoimittajia (DEN Finland Oy, Honkarakenne Oyj, Jetta-Talo Oy, Jukkatalo Oy, Jämerä Kivitalot Oy, Kastelli-talot Oy, Lammi-kivitalot, Omatalo Oy ja Älvsbytalo Oy) sekä kumppanitahoja (ABB Oy, BMI Suomi Oy, Nibe Energy Systems Oy, Suomen Omakotiliitto ry, Rakennustuoteteollisuus RTT ry / Muuratut rakenteet, Rakennustuoteteollisuus RTT ry / Eristeteollisuus, Sain-Gobain Finland Oy, Schiedel Savuhormistot Oy).